سرویس وبلاگ اول مشاور

مشاوره تحصیلی

سرویس وبلاگ اول مشاور

مشاوره تحصیلی

آشنایی با رشته ها و شناخت عوامل موثر برای انتخاب رشته

از افراد مختلف بپرسید که بهترین رشته تحصیلی چه رشته ایه؟ پاسخ های متفاوتی می شنویم. شاید یکی بهترین رشته تحصیلی رو رشته ای معرفی کنه که بازار کار خوبی داره… یکی دیگه ممکنه رشته ای رو به عنوان بهترین رشته تحصیلی معرفی کنه که درس خواندن در اون رشته آسونتر باشه و…اما اگر بخوایم معرفی دقیق و درستی از بهترین رشته تحصیلی ارائه کنیم، واقعاً چه رشته رو به عنوان بهترین و رضایت بخش ترین رشته تحصیلی معرفی می کنیم؟ بالاخره شما دانش آموزان عزیز قراره سالها با انتخاب رشته ای که در دبیرستان انجام میدید زندگی کنید و احتمالاً با درآمدی که قراره از این رشته به دست بیارید چرخ زندگی تون رو بچرخونید.علاوه بر این اگر شما دانش آموز عزیز نسبت به بهترین رشته تحصیلی اطلاعات کاملی داشته باشید، سرعت پیشرفت تون نسبت به افراد بی خیال چندین برابر میشود.


بهترین رشته تحصیلی از نظر بازار کار


همونطوری که در بالا گفتم خیلی ها وقتی میخوان بهترین رشته تحصیلی رو به دانش آموزان معرفی کنن، میگن فلان رشته رو انتخاب کن چون بازار کار خوبی داره! مثلاً همین الآن خیلی ها هستن که در شغلی به سر می برن که دلیل انتخاب کردن این شغل و رشته ای که اونها رو به این شغل رسونده اینه که بهشون گفته بودن این رشته بازارکار خوبی داره…!اما وقتی سال ها در این رشته درس خوندند و در بهترین حالت موفق شدند که در شغل مرتبط با اون رشته استخدام بشن، دیدند که بازار کاری که چندسال پیش بخاطرش این رشته رو به عنوان بهترین رشته تحصیلی انتخاب کردند اونقدرها هم که فکر می کردن و بهشون معرفی شده بود جالب نیست؛ بگذریم که شاید اصلاً نتونسته باشن شغلی مرتبط با رشته تحصیلی شون انتخاب کرده باشن…بهترین رشته های تحصیلی از نظر بازار کار به شرایط مختلفی بستگی دارند!با اینکه در این مقاله برخلاف نظر خیلی از مشاورین به شما دانش آموزان عزیز گفته میشه که بهترین رشته تحصیلی ربطی به بهتر بودن بازار کار در حال حاضر نداره، اینه که من و شما داریم در دورانی زندگی می کنیم که همه چیز در حال تغییره! واقعاً ده سال پیش گوشی موبایل افراد چه شکلی بود؟ پنج سال پیش آیا کسی دَم به دقیقه شبکه اجتماعیش رو بررسی می کرد؟!فارق از اینکه تکنولوژی چقدر سر همه مون رو به خودش گرم کرده و وقت مون رو به خودش اختصاص داده، حقیقت اینه که با توجه به سرعت تغییرات همین تکنولوژی که با چشم خودمون داریم این سرعت رو مشاهده می کنیم، معلوم نیست شغلی که امروز بهش میگن بازار کار خوبی داره، وقتی شما بعد از مدرسه یا دانشگاه قرار شد وارد بازارکار بشید هم وضعیت خوبی داشته باشد .

 

*ادامه مطلب*

 

اهمیت هدایت تحصیلی و میزان تاثیر گذاری آن در آینده شغلی


نیاز به مشاوره و هم فکری در همه ی زمینه های زندگی فردی و اجتماعی و استفاده از نظریه های سازنده ی دیگران همیشه تأثیر مثبتی بر روند پیشرفت ها و موفقیت ها داشته است و این نیاز در حوزه های آموزشی اهمیت به سزایی می یابد، به طوری که مهم ترین فرد در ساختار آموزشی، مشاوری است که بر همه ی جوانب مختلف سامانه ی آموزشی تسلط داشته باشد. بنابراین انتخاب صحیح و هدف دار مشاور می تواند علاوه بر راهنمایی درست دانش آموزان برای موفقیت در برنامه های درسی باعث اجرای درست برنامه های آموزشی و کیفیت بخشی به آن باشد.علاقه، استعداد، بازار کار و نیاز کشور و امکانات از شروط هدایت دانش آموزان به رشته تحصیلی است و با توجه به فاکتورهای تخصصی مشاور مشخص می کند که دانش آموز در چه رشته مفید تر است،البته درنهایت این خود فرد است که رشته تحصیلی را انتخاب می کند و مشاور فقط راهنمایی و آگاهی بخشی لازم را انجام می دهد.

هدایت تحصیلی چیست؟

هدایت تحصیلی عبارت است از فرآیند ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش‌آموزان تا ضمن آشنایی با استعدادها، علایق، توانایی‌ها و ویژگی‌های شخصیتی خویش، شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی، حرف و مشاغل مورد نیاز جامعه را بشناسند و بر اساس آن، به صورت آگاهانه شاخه و رشته تحصیلی مناسب خود را انتخاب کنند.هدایت تحصیلی به عنوان یک فرآیند است و نه به عنوان یک فعالیت محدود و مقطعی، در این مسیر تحصیلی با رویکرد سیستمی و همه‌جانبه جلب مشارکت تمامی عوامل مدرسه‌ای، اداری، آموزشی، پرورشی، رسانه‌، خانواده و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط ضروری است.نظام تعلیمی و تربیتی، باید دانش‌آموز را به سطحی از تمایزیافتگی برساند که خود با آگاهی از استعدادها، توانایی‌ها و رغبت‌های خویش و همچنین ظرفیت‌ها و محدودیت‌های محیطی، به انتخابی آزادانه و آگاهانه اقدام کند و اینکه پس از استخراج نتایج کمی، تصمیم‌گیری نهایی به صورت کیفی و در تعامل سه‌جانبه میان مشاور، دانش‌آموز و خانواده، با لحاظ نمودن امکانات و محدودیت‌های محیطی انجام می‌شود.

انتخاب رشته یکی از مهم ترین انتخاب های دانش آموزان در پایان دور متوسط در سال نهم تحصیلی و پایان تحصیلات متوسط دوم است، خانواده، محیط آموزشی، گروه های همسالان، رسانه ها، پیشرفت علم از عوامل بیرونی انتخاب بر نوع انتخاب رشته برای دانش آموزان تاثیرگذار هستند و از عوامل درونی انتخاب رشته هوش و استعداد، اعتقادات، توانایی ها، اهداف، تجربیات دانش آموزان در هر رشته می توان برشمرد.
بررسی بازار کار برای انتخاب رشته ملاک خیلی از دانش آموزان و والدین است، با وجود این که تعداد زیادی از دانش آموختگان دانشگاهی به دلیل نداشتن تخصص گاها بی کار هستند، در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده ۵۰ درصد دانش آموزان در رشته تحصیلی نظری و ۵۰ درصد در رشته های فنی و حرفه ای مشغول به تحصیل شوند تا زمینه ساز ورود به رشته های فنی در دانشگاه ها و افزایش اشتغال شود.

 

*ادامه مطلب*

تحلیل تیپ های شخصیتی آزمون MBTI افراد شهودی و حسی

تفاوت تیپ شخصی حسی و شهودی

حسی ها درخت ها را می بینند و شهودی ها جنگل را. منظور این است که حسی ها ذاتا به آنچه در لحظه تجربه می کنند توجه دارند. اگر یک گل را به یک حسی نشان دهید و از او بخواهید توضیحی از آن بدهد متوجه می شوید که بیشتر از رنگ ، بو، شکنندگی و نقش گلبرگ ها و … برایتان سخن می گوید. اما حالا ادبیاتی که از یک شهودی می شنوید : این گل مرا یاد مادرم میندازد، واقعا این گل ها را دوست داشت، واقعا یادش بخیر که این گل ها را روی میز موقع شام میگذاشتیم.شهودی ها بیشتر آدم هایی خیال پرداز و خلاق هستند اما این به آن معنا نیست که به طور حتم حسی ها خلاق نیستند، اما شهودی ها معمولا از حسی هایی که بیشتر آدم هایی واقع بین هستند بیشتر خلاق ترند. شهودی ها خلاقیت خود را در دیدن یا انجام دادن چیزهایی نشان می دهند که تا کنون به شکل متفاوتی دیده یا انجام شده است. اما حسی ها بیشتر اوقات خلاقیت را با یافتن کاربردهای تازه برای چیزی که قبلا ابداع و پایه گذاری شده نشان میدهند.

1.تیپ شخصیتی حسی، به اطلاعاتی که از طریق حواس پنجگانه خود دریافت می‌کند، توجه خاصی دارد. در مقابل، تیپ شخصیتی شهودی، به الگوها و تحلیل‌ها و تصویر‌هایی که در ذهنش شکل می‌گیرند توجه بیشتری دارد و آنها را مبنای درک و تفسیر محیط اطراف قرار می‌دهد.

2.توجه به واقعیت‌های فیزیکی دنیای اطراف (مثلاً صداها، تصویرها، آنچه می‌بوییم و می‌چشیم ولمس می‌کنیم) از جمله ویژگی‌های تیپ شخصیتی حسی است.

3.تیپ حسی می‌تواند تصویری دقیق و با جزئیات از رویدادها و خاطرات را در ذهن خود به یاد بیاورد و توصیف کند.

4.اعداد و ارقام و جزئیات، برای تیپ حسی بیشتر از تصویرها و قصه‌ها و روایات جذاب است.

5.در مقابل، تیپ شهودی، ترجیح می‌دهد بر اساس داستان‌ها و روایات و تصویرها، تصمیم بگیرد و تحلیل کند.

 

*ادامه مطلب*

چه کارهایی را می توان با سرمایه کم انجام داد؟

منابع مالی محدود و نداشتن سرمایه‌ی اولیه زیاد، موانعی مشترک در بین بسیاری از علاقمندان به کسب و کار است؛ اما این محدودیت بدین معنی نیست که برای شروع کارآفرینی گزینه‌های دیگری وجود ندارد! اگر شما ترکیبی مناسب از مهارت، اخلاق و دانش بازاریابی داشته باشید، شروع کسب و کار با پول بسیار کم نیز امکان‌پذیر است. مراحل کارآفرینی، از آغاز تا مرحله رشد و توسعه، در کنار روش‌های اثربخش و البته گران‌قیمت، ابزارها و روش‌های کم‌هزینه نیز وجوددارد. کافی است خلاق باشید و بابرنامه.از طریق ابزارها و بسایت‌های متعددی در اینترنت می‌توانید وبسایتی کم‌هزینه طراحی کنید و بدون پرداخت هزاران دلار به طراحان، سیستم خرید و فروش آنلاین ایجاد کنید.شبکه‌های اجتماعی ابزاری ارزان قیمت است که به شما این امکان را می‌دهد که با میلیون‌ها کاربر در ارتباط بشوید. از عکس‌ها، نوشته‌ها و ویدئوهای خلاقانه و پرطرفدار استفاده کنید، محتوای مناسب خلق کنید و برای خود نام و نشان معتبر ایجاد کنید.


چند گزینه برای کارآفرینی با سرمایه کم


۱٫فروش سرگرمی های هنری : بسیاری از افراد در وقت های آزاد خود به ایجاد سرگرمی های هنری می پردازند .

۲٫طراحی داخلی یا دکوراتور : معمولا طراحی داخلی منازل ، ادارات و شرکت ها کار پیچیده ای است . اما برخی افراد ذاتا دارای هنر طراحی می باشند . این افراد می توانند با استفاده از این استعداد درونی خود به کسب درآمد بپردازند .

۳٫مشاوره خلاقانه : اگر شما فکر می کنید دارای ایده های خلاقانه و نوآورانه ای هستید ولی سرمایه لازم برای تحقق آن ها را ندارید هیچ نگران نباشید شما می توانید با کمی تلاش ایده های خود را به شرکت ها و صنایع مختلف ارائه دهی

۴٫کسب در آمد از طریق تجاربتان : اگر شما در یک زمینه خاص دارای تجارب قابل توجهی هستید می توانید از آن تجربه ها به کسب درآمد بپردازید.

۵٫ورزش های خوب : شما می توانید کسب و کارتان را براساس یک ورزش حرفه ای قرار دهید . شاید هم شما یک روش ورزشی و تفریحی برای خودتان ابداع کرده باشید که برای شما جذابیت زیادی دارد .

۶٫خرده فروشی : در جهان امروزی خرده فروشی محصولات می تواند سود زیادی را برای افراد به ارمغان آورد . اگر شما امکان تهیه یک محصول را به صورت کلی و با قیمت مناسب دارید و مشتریان بالقوه ای برای خرده فروشی دارید می توانید به عنوان یک شیوه کسب درآمد به آن فکر کنید .

۷٫پول های سرگرم کننده : شما می توانید از طریق انجام بازی های ویدئویی و یا جمع آوری عتیقه جات و کلکسیون های مختلف برای خود یک شادی و نشاط ایجاد کنید و هم زمان از آن به کسب درآمد هم بپردازید .

و.....

 

*ادامه مطلب*

 

شیوه بازاریابی و تبلیغات در نتورک مارکتینگ


در این روش ، شخص بازاریاب علاوه بر این که مستقیماً محصول را با استفاده از نمونه کالاها و خدمات به مشتری نهایی می فروشد باید دیگر مشتریان را نیز در فروش دخیل کند .  به این معنی که آن ها دیگران را تشویق به تبلیغ کالای مورد نظر کنند . اساس کار بازاریابی شبکه ای فروش و ارائه محصول توسط مشتریان راضی از محصول است . اصلی ترین موضوع بازاریابی شبکه ای ، رضایت مشتری از محصول و تبلیغ دهانی و شفاهی محصول توسط مشتری است . محصولاتی که در بازاریابی شبکه ای به فروش می رسند باید کیفیت بالایی داشته باشند تا بتوان مشتریان را همیشه راضی نگه داشت . اگر یک شرکت در بازاریابی شبکه ای موفق باشد به صورت نظری می تواند با استفاده از رضایت مشتریان ، فروش بسیار بالایی را تجربه کند .

تبلیغات در بازاریابی شبکه ای

اگر کالا یا خدماتی واقعاً خوب و مفید باشد، آن کالا یا خدمات خودبخود یک نوع تبلیغ شفاهی یا مثبت برای خودش ایجاد می کند و اگر ما هم به جمع توصیه کننده ها اضافه شویم به گسترش استفاده از آن کالا یا خدمات به نوعی کمک می‌کنیم. پیش از اینترنت، امکان این که افراد «توصیه کننده» یک کالا یا خدمات مورد نظر بتوانند از توصیه یا در حقیقت عمل بازاریابی خود بهره‌مند شوند یا به نوعی وجود نداشت و یا میزان آن آنقدر کم بود که به این ترتیب که امروز از آن یاد می‌شود ، سخنی از آن به میان نمی‌آمد. بازاریابی چند سطحی یک مدل کسب و کار است تا زمانی که یک کالای مصرفی یا خدمات قابل مصرف در میان باشد. اما در صورتی که فعالیت ها بر اساس یک سیستم هرمی بدون کالا یا خدمات مصرفی در نظر باشد یعنی فقط یک نام تجاری را به نوعی روی هوا بخواهد تبلیغ کند، این روش در همه جای دنیا غیر قانونی است و مسلماً در ایران هم غیر قانونی است.

مشکلات بازاریابی شبکه ای

یک محصول جدید و شسته رفته را در نظر بگیرید که ویجت ( ابزارک ) نام دارد و به قیمت ۵۰ تومان ( قیمت به منظور ساده شدن ثابت فرض میشود . ) فروخته می شود. حال در حالی که همه میتوانند از این ویجت استفاده کنند این کار را نمی کنند. برخی از چیزهای تازه می ترسند. برخی دیگر به برندهای موجود وفادارند. عده ای به دنبال خرید محصول سطح پایین تر با قیمت کمتر هستند و بعضی از مردم نیز فارغ از کیفیت به دنبال محصول گرانتری هستند تا با آن پرستیژ به دست آورند. تمامی این دلایل به همراه موارد دیگر جمع می شوند و موجب می شوند که تنها تعداد y ویجت به قیمت ۵۰ تومان فروخته شود.دغدغه اصلی فروشندگان میزان y و چگونگی پیش بینی آن برای حداکثر کردن سود است. دشوار بودن تعیین مقدار y به معنای عدم وجود آن نیست و هر یک ویجتی که بیشتر از مقدار y ساخته شود برای سازمان مشکل ساز خواهد بود. بازار تنها به y ویجت به قیمت ۵۰ تومان احتیاج دارد. با موجودی اضافی ویجت هایی که بیشتر از y است و کسی آنها را نمی خواهد و افرادی که برای فروش آنها استخدام کرده اید، چه می کنید؟هیچکس به شکل دقیق نمی تواند میزان yرا پیش بینی کند. قضیه به آن سادگی که فکر می کنید نیست ولی هدف فروشندگان پیش بینی دقیق y تا آنجایی که ممکن است می باشد و اینکه بتوانند ارزشی پایدار برای همه طرفین ارائه نمایند تا از هر گونه فرصت از دست رفته، اسراف، شکست جلوگیری کنند. با جستجو در اینترنت درباره آنچه برای شروع یک تجارت نیاز است با مواردی مثل برند تجاری،تبلیغات، مدیریت زنجیره تامین، مدیریت بودجه، برون سپاری، تحقیق و توسعه و غیره مواجه خواهید شد.


*ادامه مطلب*