سرویس وبلاگ اول مشاور

مشاوره تحصیلی

سرویس وبلاگ اول مشاور

مشاوره تحصیلی

مشاوره تحصیلی و راهکارهای اساسی برای داوطلبین کنکور

پس از تعیین هدف و شروع رویداد، نخستین نیازی که احساس می‌شود یک «برنامة صحیح و اصولی» می‌باشد. رسالت یک برنامه خوب آنست که ما را با صرف کمترین انرژی و زمان به تمامِ اهداف تعیین شده برساند. برنامه‌ریزی صحیح و اصولی برای داوطلبان کنکور باید دارای شرایط زیر باشد: ۱- تجزیه زمان باقی مانده به واحدهای کوتاه مدت و مشخص شدن تکلیف دواطلب در هر روز. این تقسیم‌بندی موجب می‌شود داوطلب گذران دوره‌های زمانی را یکی پس از دیگری احساس کند و بتواند تا حدی برنامة آیندة خود را پیش‌بینی نماید و در پایان هر دوره خود را بیازماید تا از میزان پیشرفت خود مطلع شود.۲- برنامه ریزی باید مبتنی بر تجربه باشد: بدون تردید برای رسیدن به یک هدف، بهترین و مطمئن‌ترین راه‌، حرکت در مسیری است که از «آزمون و خطا» سر سلامت به درآورده باشد و امتحان خود را پس داده باشد. تجربة برنامه‌های غیراصولی و نیازموده و همچنین برنامه‌هایی که از جانب افراد غیر متخصص و غیرکارآزموده طرح‌ریزی شده است به داوطلبان شرکت در کنکور – که فرصت کوتاه و جبران ناشدنی دارند – به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.۳- تجویز کلیة دروس در کلیه واحدهای زمانی: نکتة بسیار مهمی که هر برنامة اصولی باید آن را تأمین کند «قرار دادن کلیه دروس در کلیة واحدهای زمانی» است. مثلاً اگر برنامه تحصیلی شامل هفت مرحلة ده روزه باشد باید در هر هفت مرحله، داوطلبان کنکور  کلیة دروس را مورد مطالعه قرار دهند. غفلت از هر ماده درسی و تعویق در مطالعة هر درس هرچند کم اهمیت، تبعات سوء و جبران ناپذیری را به‌ دنبال دارد.



از نظر مشاوره تحصیلی : کنکور، بالاخره زمانی وجود دارد که این واژه در شما موجی از استرس و نگرانی برمی‌انگیزد و زندگی‌تان را تغییر می‌دهد. درس خواندن به خودی خود برای بسیاری از دانش‌آموزان کار سختی است و وقتی با امتحانی مثل کنکور رو‌به‌رو هستیم، یعنی حجم زیادی از درس و استرس به خاطر تاثیری که این امتحان در مسیر زندگی و آینده دارد، خوب طبیعی است که گاهی درس خواندن کار بسیار مشکلی می‌شود. به‌عنوان یک دانش‌آموز، داشتن جزوه و کتاب همیشه برای شما کافی نیست، مهم‌تر از آن انگیزه است که شما را تحریک کند، سراغ آنها بروید. در این نوشته به جملات انگیزشی برای کنکوری ها می‌پردازیم. از جملاتی درباره‌ی درس خواندن گرفته تا جملاتی در مورد موفقیت در مدرسه و دانشگاه. آنچه می‌خوانید معجونی است از انگیزه و الهام برای دانش‌آموزان. امیدواریم این جملات به شما کمک کند وقتی خسته می‌شوید و دیگر حوصله‌ی جزوه‌های گیج‌کننده و کتاب تست‌های قطور را ندارید برگردید و با امید و هدف برای فتح قله‌ی کنکور تلاش کنید.

 



*ادامه مطلب*

مشاوره تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی

مشاوره تحصیلی دانش آموزان ابتدایی نیاز به یک بررسی و تحلیل تخصصی دارد.بسیاری از خانواده ها با ما تماس می گیرند و در مورد مشاوره تحصیلی فرزندشان از ما راهکار می گیرند.خانواده هایی تماس می گیرند که در مورد افت تحصیلی فرزندشان ناراحت اند.مقطع ابتدایی زمان شکل گیری شخصیت و رفتار دانش آموز است.به همین دلیل مشاوره در تمامی بخش ها و حوزه های مختلف تحصیلی و شخصی او صورت می گیرد.یکی از این حوزه ها مشاوره درسی مقطع ابتدایی است.در بحث درسی باید بدانید که دانش آموزان به چند دسته تقسیم می شوند. دانش آموزانی که نسبت به درس بی انگیزه هستند.این دانش آموزان علی رغم توانایی فکری و هوشیاری هیچ کششی نسبت به درس و نکات علمی ندارند.یک مشاوره برتر باید بتواند در این دانش آموزان میل و گرایش نسبت به درس خواندن را ایجاد کنند.

گستره ی سنی دانش آموزان دوره ی ابتدایی بین ۷ تا ۱۴ سال می باشد واین دوره بر طبق تعاریف مراحل رشدپیاژه مرحله ی عملیات عینی و آغاز مرحله ی عملیات صوری می باشد . دنیای کودک در دوره ی دبستان بسیار متغیر است لذا توجه به نیازهای روانی او در این دوره اهمیت خاصی دارد . کودک قبل از دوره ی مدرسه فقط می باید با خانواده ی خود سازگاری پیدا کند ولی در دبستان نیاز به سازگاریهای جدید اجتماعی دارد و باید خودرابا معلم و برنامه های درسی تطبیق دهد و معاشرتهای بیشتر وطولانی تری با همسالان داشته باشد او که قبلا توسط والدین از نزدیک نظارت وحمایت می شد در این سن که وارد محیط اجتماعی بزرگتری می شود ،دور از نظارت و حمایت مستقیم والدین در انتخاب رفتار وحل مسایل آزادتراست. سالهای دبستان از این جهت که نگرش کودک رانسبت مدرسه وادامه ی یادگیری تحت تاثیر قرار می دهد والگوهای اجتماعی شدن را به سرعت منتقل می کند داری اهمیت خاص می باشد. میزان موفقیت در سازگار شدن با مدرسه وبا همسالان جدید اثری عمیق بر روی خود پنداری کودک در سال های بعد دارد,  بنابراین می توان گفت کودک دبستانی برای گذر ازمرحله ی رشد ذهنی روانی خود نیاز مند اقدامات حمایتی توسط اولیا ومربیان می باشد.

 

*ادامه مطلب*


 

یکی از اشتباهات اکثر دانش آموزان این است که هر روز که به خانه می‌آیند بجای آنکه تکالیف درسی مربوط به همان روز را انجام دهند و مطالب تدریس شده در آن روز را در بعد از ظهر همان روز مطالعه کنند و زمان کمی را نیز برای یادآوری دروس فردا صرف کنند، تمام وقت  بعد از ظهر را  صرف  دروس  و  مسائل عقب  افتاده  دیروز، پریروز و روزهای قبل می کنند و یادگیری دروس امروز را به فردا و پس فردا و روز جمعه موکول می کنند. بنابراین دانش آموز همیشه از درس ها عقب می‌ماند و هیچگاه همگام با معلم و کلاس درس نمی‌باشد.دانش آموزان عزیز بدلیل همین روش غلط درس خواندن و عقب بودن از کلاس درس یک نفرت و انزجاری از درس خواندن در دل خود دارند و همین امر سبب می‌شود که کم‌کم از کتب درسی دوری کرده و با سرگرم نمودن خود به اموری دیگر وقت گرانبهای خود را از دست می دهند .مطالب درسی چون آهن رباست، هرچه بیشتر به آن نزدیک شوید شما را با نیروی مغناطیسی بیشتر بسوی خود جذب و به خود علا‌قمند می‌کند. هرچه از مطالب درسی دوری کنید و سعی در یادگیری آنها نکنید از آن متنفر خواهید شد  .

داشتن هدف مشخص       

گام اول این است که واقعاً خودتان از صمیم قلب و با تمام وجود بخواهید که شاگرد اول شوید. باید یک رغبت درونی در وجود شما باشد تا انرژی شما را برای رسیدن به مقصد فراهم کند.نه اینکه چون پدر و مادرتان گفته‌اند که شاگرد ممتاز شوید شما هم بخواهید، بلکه خودتان باید به این نتیجه برسید که هم‌اکنون این یک نیاز ضروری برای شماست تا شاگرد ممتاز شوید.اما اگر نه چطور؟باید برای آینده خود یک هدف در نظر بگیرید. هدفی مثبت که هم برای شما دستاورد داشته باشد و هم برای اطرافیان و اجتماع مفید باشد. این هدف حتی می‌تواند جنبه‌های مادی هم داشته باشد، مثلاً خریدن فلان ماشین یا رسیدن به فلان شغل پردرآمد.داشتن هدف به شما انگیزه و روحیه دوچندان می‌دهد و کمک می‌کند تا تلاش بیشتری نمایید. اما یادتان باشد هر تلاشی ممکن است منجر به شاگرد اول شدن شما نشود. باید حساب‌شده و با برنامه‌ریزی کارکنید تا حتماً به نتیجه دلخواه را بگیرید  .

بهترین روش مطالعه برای درس خواندن 

 

 

در واقع بهترین شیوه یا روش برای درس خواندن و امتحان این است که زمان مطالعه روزانه شاگرد درس خوان باید به سه قسمت تقسیم شود:پیش‌خوانی درس‌هایی که قرار است معلم فردا تدریس کند. مطالعه دقیق درسی که معلم امروز برای شما تدریس کرد.آماده کردن تکالیف برای درس‌های فردابا تغییر روش یا شیوه درس خواندن (برای امتحان) و رعایت همین نکات کوچک ولی مهم می‌توانید به عن.ان یک درس خوان بازدهی ساعت‌های مطالعه خود را چندین برابر کنید و نتایج بسیار خوب‌تری نسبت به گذشته بگیرید.برای شاگرد ممتاز شدن به دنبال یافتن دلیل اجرا نکردن برنامه‌ریزی نباشید، اگر در شرایط سخت و غیرعادی زندگی روزمره هم قرار گرفتید، سعی کنید شخصیت محکمی داشته باشید و  پای بند به برنامه باشید و آن را اجرا نمایید.



*ادامه مطلب* 

 

 

تفاوت برندسازی با برندینگ



کسی که به صورت تخصصی فرایند مدیریت استراتژیک برند را انجام داده است ، کاملا آگاه است که برندینگ   Branding  با برندسازی  Brand Building  متفاوت است. برندینگ به معنای اقدامات و عملیاتی است که یک سازمان سعی می‌نماید تا برندی خلق شود. اما همه عملیات برندینگ به خلق یک برند ( ساختن برند ) ختم نمی‌شود، گاه موجب تخریب عملیات بازاریابی سازمان است.برندسازی حاوی تمام ابعاد و جنبه‌های ایجاد هویت تجاری و فردی است. برندسازی تنها موجب افزایش صدای برند و آگاهی از برند در نزد مشتری نخواهد شد ، بلکه موجب ایجاد هویت و ارزش برند است.ظهور پلتفرم‌های مشارکتی و تعاملی ، به بسیاری از کسب‌وکارها فرصتی برای افزایش آگاهی از برند و ارزش ویژه برند می‌گردد. اگر به برندسازی فردی یا برندسازی شرکتی فکر می‌کنید، نکته‌ای را در نظر داشته باشید ، برندسازی یک نیاز به صرف زمان و منابع زیادی خواهد داشت.برند ، برندسازی و برندینگ واژه هایی هستند که شاید برای همه شبیه به هم باشند ولی برای فردی که در حوزه ی مدیریت برند یا مشاوره ی برند به صورت تخصصی اطلاعات دارد و فعال است هر کدام از این واژه ها معنای متفاوتی دارند .

برندسازی فرایندی است که طی آن برای برند هویت فردی و تجاری ایجاد می شود . در حقیقت به وسیله ی برندسازی یک سری ارزش ها برای ذهن مشتری خلق می گردد . هر آن چیزی که لازم است مشتریان درباره ی برند شما بدانند و درک کنند تا بتوانند با برند ارتباط عاطفی برقرار کنند در پروسه ی برندسازی انجام می گردد .اما برندینگ شامل یک سری اقدامات و عملیاتی است که یک برند برای سازمان خلق می شود .بخواهیم از نظر سلسله مراتب در نظر بگیریم ابتدا برندینگ انجام می گردد و پس از آن که برندی خلق شد حال زمان رشد و پرورش برند است که به این مرحله برندسازی می گویند .در برندینگ ممکن است و چالش هایی به وجود آید که با برنامه ریزی ها و پیش بینی های ما در تضاد است و ریسک اجرایی آن بسیار بالاتر از مراحل دیگر است . همه ی عملیات و اقداماتی که در طی برندینگ اتفاق میفتد الزاما موفقیت آمیز نخواهند بود گاهی ممکن است یک سری از این عملیات منفی و در راستای تخریب مراحل بعدی مانند مارکتینگ صورت بگیرد . به همین علت مشاورین برند می گویند در مرحله ی برندینگ است که می توان تصویر واضحی از آینده ی برند و سازمان را ترسیم کرد . یک خطای کوچک در هر کدام از مراحل برندینگ ممکن است به ضرر مجموعه تمام شود . این امر از آنجا ناشی می گردد که فرصت برای معرفی و دیده شدن محدود است و رقابت تنگاتنگ . چنان چه از فرصت کوتاه پیش روی خود استفاده نکنید بقا و ادامه ی حیاتی برای سازمان شما متصور نخواهد بود . این فرصت هم فقط در مرحله ی برندینگ سازمانتان برای شما ایجاد خواهد شد .ولی در برندسازی وضع متفاوت است . در این مرحله برند شما خلق شده است و شما وارد مرحله ی جدیدی خواهید شد . در مرحله ی برندسازی شما باید سطح آگاهی مشتریان را نسبت به برند خود افزایش دهید و تلاش کنید که مشتریان به شما بیشتر اعتماد کرده و بهتر ارتباط عاطفی برقرار کنند . برندسازی همان توسعه و گسترش ارزش برند به وسیله ی کمپین های تبلیغاتی و رسانه هاست . استراتژی های ترویجی و مستمری که برای این مرحله باید در نظر بگیرید باید حاوی پیام هایی باشند که نکات مثبت برند شما را برای مشتریان و مخاطبان پررنگ تر جلوه دهد.

 

 

 

*ادامه مطلب *

 

 

 


 


انتخاب رشته تحصیلی اولین تصمیم مهم در زندگی


نکته مهم این است که انتخاب های ما ارزش یکسان و برابری ندارند چرا که بعضی از آنها اثرات بزرگ و عمیق در زندگی ما دارند و بعضی دیگر اهمیت کمتر، به عنوان مثال اهمیت انتخاب یک مدرسه خوب از خرید کیف و کفش بیشتر است . تحصیل در یک مدرسه مناسب که برنامه های آموزشی و تربیتی مطلوبی برای دانش آموزان خود طراحی و اجرا می کند و زمینه لازم را برای رشد علمی و تربیتی دانش آموزان مهیا می سازد و آینده تحصیلی و شغلی آنها را تضمین می نماید با انتخاب یک کیف و کفش خوب تفاوت فاحش دارد. روانشناسان معتقدند اثرات برخی از تصمیم ها و انتخاب ها در سراسر زندگی ما باقی خواهد ماند، پس لازم است افراد در سه انتخاب مهم زندگیشان که شامل انتخاب رشته تحصیلی ، شغل و همسر است دقت کنند تا با پشیمانی و ناکامی روبرو نشوند . انتخاب رشته تحصیلی اولین تصمیم مهمی است که دانش آموزان سال اول دبیرستان برای ادامه تحصیل و سپس راهیابی به دانشگاه می گیرند. به عبارت دیگر انتخاب رشته در دوره متوسطه مقدمه و زمینه ساز ساز انتخاب رشته اصلی هر فردی در دانشگاه است، بنابراین فردی که بخواهد در رشته دانشگاهی خاص تحصیل کند اول باید رشته تحصیلی مناسبی را در دوره متوسطه انتخاب نماید تا در آینده بتواند انتخاب رشتھ تحصیلی، اولین تصمیم مھم در زندگی در شغلی که علاقه مند است پس از کسب مهارت علمی و فنی مشغول بکار شود.

مسائل مورد اهمیت در انتخاب رشته 

نکته حائز اهمیت در انتخاب رشته، هوشمندانه عمل کردن متقاضیان است که نباید از آن ساده گذشت. گاهی یک انتخاب رشته درست می تواند تضمین کننده آینده یک فرد به تمام معنا باشد یعنی با یک انتخاب هم شغل،ثروت،جایگاه اجتماعی و خیلی موارد دیگر را بدست آورد. در واقع با یک تیر می توان چند هدف را نشانه گرفت پس انتخاب آگاهانه می تواند تاثیر به سزایی در آینده فرد داشته باشد.محوریت دانشگاه یا رشته، کدام مهم است؟  ظرفیت دانشگاه ها هر سال تغییر می کند یعنی در حال حاضر هیچ چیز مشخص نیست. اما افراد به هیچ وجه نباید از هر گونه نرم افزار تخمین رشته استفاده کنند، چون با توجه به تغییرات هر ساله این نرم افزارها کارساز نیست.یک اصطلاحی در انتخاب به نام تاروپود” وجود دارد، به این معنی که گروهی از متقاضیان دانشگاه محور و دسته دیگر رشته محور هستند. دانشگاه محوران علاوه بر قبولی رشته مورد علاقه شان به دانشگاه ها هم اهمیت می دهند، در حالی که رشته محورها انتخاب یک رشته را مدنظر قرار می دهند.دانشگاه خوب و برتر را انتخاب کنیدمهم ترین ملاک در انتخاب رشته: دانشجویان انتخاب دانشگاه خوب و برتر در اولویت خود قرار دهند چون موقعیت کاری که از طریق یک دانشگاه خوب و همکاری که با اساتید برجسته اتفاق می افتد، در آینده شغلی آنها تاثیر به سزایی دارد.دانشگاه محور بودن داوطلبان,دانشجویان بهتر است دانشگاه محور باشند تا به یک گرایش تخصصی بیش از حد اهمیت دهند.گرایش تخصصی زمانی کاربرد دارد که دانشجویان به معنای واقعی در آن مسئله زیر شوند، اما با توجه به این که عصر کنونی دنیای ارتباطات است به نظر می رسد که هر قدر دانشجویان با افراد مشهورتری در تعامل و ارتباط باشند نتیجه بهتری برایشان حاصل می شود.

 

*ادامه مطلب*